۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

جهانگير شيرازي
با سلام و تشکر و سپاس از قبول دعوت من به مصاحبه.
من جهانگیر شیرازی هستم و همانطور که گفته بودم در رابطه با فعالیت های اجتماعی از جمله فعالیت های همجنسگرایان و مسائل حقوقی آنان علاقمند هستم. تاکنون مطالب مختلفی در اهمیت دفاع از حقوق همجنسگرایان هم نوشته ام که در سایت های مختلف منتشر شده اند.
بیست سال است که همجنسگرایان ایران در رابطه با بی حقوقی ها و ظلم هایی که به آنان روا می شود، فعالیت های گروهی و فردی دارند. این فعالیت ها ابتدا در خارج از کشور شروع شد و با گسترش اینترنت به داخل کشور هم گسترش پیدا کرد. حوادث و اتفاقات دیگری هم از جمله صحبت های احمدی نژاد مبنی بر نداشتن همجنسگرا در کشور و اعدام دو جوان همجنسگرا در مشهد (2-3 سال قبل) به سرو صدای زیادی منجر شدند و رادیو –تلویزیون های فارسی زبان و غیر فارسی زبان در خارج گزارشات مفصلی در اینباره منتشر کردند که تعداد زیادی از این گزارشات بگوش مردم داخل کشور هم رسیدند.
17 ما مه میلادی مصادف با 28 اردیبهشت روز جهانی مقابله با هموفوبیا ( همجنسگرا ستیزی و ترس از همجنسگرایی) است. دوست دارم ببینم که فعالیت های همجنسگرایان ایران در این بیست سال اخیر، به همراهدسترسی مردم به اینترنت و فاصله گیری جامعه از سنت ، چه تآثیری در اصلاح فرهنگ مردم و جامعه نسبت به همجنسگرایی و حقوق همجنسگرایان داشته است. مسلم است که این کار زمانی طولانی نیاز دارد اما با اینهمه بد نیست ببینیم که آیا تحولی هر چند کم (یا زیاد) صورت گرفته یا نه؟
من در مصاحبه سعی میکنم سئوالات را طوری مطرح کنم که هم به سئوال فوق جواب داده شود و هم اینکه نقاط قوت و ضعف فعالیت های همجنسگرایان روشن شوند تا بهتر بتوان در امر روشنگری در رابطه با حقوق همجنسگرایان فعالیت کرد. قابل ذکر است که این مصاحبه با چند نفر دیگر نیز انجام خواهد گرفت تا با جمعبندی نظرات همه دوستان، بتوان به جمعبندی جامع تری رسید. من این مصاحبه را به همراه مقدمه ای بمناسبت روز جهانی مقابله با هموفوبیا منتشر خواهم کرد. امیدوارم که انتشار این مصاحبه به سهم خود بتواند به امر روشنگری در رابطه با حقوق همجنسگرایان کمک کند اما خواهش من از شما بعنوان مصاحبه شونده این است که جوابها را نه برای دلخوشی من بلکه صادقانه ، واقعی و آنطور که در جامعه و در بین دوستان، اطرافیان و محیط درس و یا کار خود، در خیابان و... می بینید و حس می کنید، بیان کنید تا بتوان ارزیابی نسبتآ صحیحی از اوضاع بدست آورد.پیشاپیش از کمک و همکاریتان تشکر می کنم.
جهانگیر
جهانگير شيرازي : با تشکر مجدد از پذیرش درخواست من به مصاحبه، در صورت امکان و در حدی که برایتان مقدور است، خود را معرفی کنید.
عابد رضايي سخنگوی خلاف جریان- 23 سال سن- کارگر - دگر جنسگرا- ایران .
جهانگير شيرازي : در مورد اولین باری که با موضوع همجنسگرایی آشنا شدید توضیح دهید. چطور شد و یا چه عواملی منجر به آشنایی شما با این مسئله گردیدند؟
عابد رضايي : من تقریبا بعد از آشنایی خودم با سوسیالیسم و مارکسیسم با هم جنسگرایی و بیشتر از طریق نت و مطبوعات هم جنسگرایان آشنا شدم.
جهانگير شيرازي : اگر هیچگونه شناخت ازپدیده همجنسگرایی را صفر و شناخت خیلی جامع از همجنسگرایی را 10 در نظر بگیریم. سطح شناخت خود از همجنسگرایی را در کجا ارزیابی می کنید؟ ( از بین صفر تا ده یک شماره را انتخاب کنید.) و توضیح دهید که چه عواملی باعث جلب نظر مثبت شما نسبت به همجنسگرایی و حقوق همجنسگرایان گردید؟عابد رضايي :منظور شما از هیچگونه شناخت و شناخت جامع یک تعریف کامل نیست چون شما سوال کننده هستید ترجیحاً خودتان در آخر کار نمره دهید ولی فقط 20
جهانگير شيرازي : آیا خود شما دارای فعالیت اجتماعی، فرهنگی، حقوق بشری یا سیاسی هستید؟ اگر جواب آری است در اینباره بیشتر توضیح دهید و بگوئید که در فعالیت خود تا چه اندازه به مسئله حقوق همجنسگرایان توجه می کنید؟ عابد رضايي : خب همانطور که از طرز برخورد خلاف جریان به جامعه بر می آید مسلماً ما فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام میدهیم، از اول قرار بود قسمتی از کار مختص رابطه جنسی آزاد و به خصوص هم جنسگرایی و به طور کل تعریفی خلاف جریانی از این امر برای جامعه داشته باشیم خلاف جریان با دادن آهنگهای اعدام نه، دانشگاه پادگان نیست و 8 مارس سرخ با جنبشهای رادیکال اجتماعی اعلام پیوند کرد و تا حدودی هم این پیوند در پایه های عملی بسته شد ولی ظاهراً رابطه ی ما با هم جنسگرایان قبل از آهنگی که در این خصوص در دستور کار داشتیم برقرار شد البته ناگفته نماند که 2 آهنگ مربوط به هم جنسگرایی و روز جهانی کارگر به دلیل مشکلات مالی ما فعلاً ساکن باقی مانده.
جهانگير شيرازي : بیست سال است که همجنسگرایان ایران بصورت فردی و گروهی دست به فعالیت های مختلفی زده و می زنند. این فعالیت ها تا چه اندازه در جامعه و در بین مردم منعکس می شوند و ارزیابی شما از واکنش مردم نسبت به ااین فعالیت ها چیست؟ عابد رضايي : فکر میکنم مدت 20 سال کار کردن با وجود جو مذهبی که دستگاه حاکم ایجاد کرده مدت کمی برای ساختن یک سنت قوی در اجتماع باشد، هنوز هم مردم به هم جنسگرایی بد بینانه و ضد اخلاقی نگاه میکنند. توده مردم در شرایط سرکوب و رکود تحولات اجتماعی و غیر انقلابی همان دید دستگاه حاکمه به امر موجود است به نظر من هم جنسگرایی در ایران مگر باتحولات عمیق اجتماعی با یک انقلاب اجتماعی در تمام سطوح جامعه به معنای تمام کلمه آزادی (حتی شکستن تابوها ) نخواهد رسید بر فرض محال چه فایده ای دارد که هم جنس گرایی در قانون آزاد باشد ولی قتل یک دختر که بر فرض هم جنسگرا توسط پدر خود امری کاملاً قانونی باشد یا این که مدیا 24 ساعت روز را بر علیه آن تبلیغ کند. مردم هم اکثراً به طور قطع تا روزی که صدای هم جنسگرایان به اندازه قدرت تبلیغ جمهوری اسلامی نرسیده تبلیغات منفی را باور خواهند کرد. چون مردم محکومین طبقه حاکمه در جامعه سرمایه هستند نباید فراموش کرد که افکار حاکم بر جامعه نتیجه افکار طبقه حاکمه است
جهانگير شيرازي: آیا اخبار و دیگر فعالیت های همجنسگرایان را بطور مرتب دنبال می کنید یا وبلاگ ها و مجلات آنان را می خوانید؟
عابد رضايي : تا جایی که بتوانیم حتماً.
جهانگير شيرازي : به نظر شما نقاط قوت و ضعف فعالیت های همجنسگرایان در این سالها کدامها بوده و هستند؟ عابد رضايي : نقاط قوتی به نظر من در کار نیست فقط یک نقطه قوت آن هم تبلیقات در نت میباشد الباقی نقاط ضعف است. باید واقعیات را دید اگر نقاط قوت بر ضعف غلبه کرده بودند که وضعیت هم جنسگرایی در این جامعه چنین نبود ضمنن شما منظور خودتان را از هم جنسگرایان مشخص نکرده اید، کسانی با این سلیقه هم افراد عادی و منفصل در سطح عمل میتوانند باشند مانند خیلی از دگر جنس گرایان ولی نقطه ضعف عمومی اینها چیزی که به چشم می خورد گوشه گیری و محفلیسم سکتاریستي گونه این دوستان است .
جهانگير شيرازي : آیا فکر می کنید که نسل جوان کشور آگاهی و شناخت بهترو در نتیجه موضع مثبت تری نسبت به همجنسگرایی و حقوق همجنسگرایان دارد یا نه؟
عابد رضايي : خب نسل جوان هر چه باشد مدرن تر است خیلی ها رابطه جنسی خارج از ازدواج دارند و راحت تر با این مسئله به عنوان یک امر عادی جامعه در صورت ایجاد آگاهی کنار می آیند ولی چنین سطحی از ایجاد آگاهی هنوز پدید نیامده است و اکثر قریب به اتفاق مانند هم و بر علیه هم جنس گرایی هستند که در بالاتر یعنی سوال ، جواب این مسئله را هم گفته ام.
جهانگير شيرازي: بسیاری از افراد، شخصیت ها، تشکلات مختلف و همینطور نیروهای مخالف حکومت که ادعا می کنند برای دمکراسی و حقوق بشر مبارزه می کنند، در رابطه با حقوق همجنسگرایان سکوت در پیش گرفته اند. آیا فکر می کنید که این سکوت ناشی از بی دانشی در این باره است یا علل دیگری دارد و آیا شما چنین سکوتی را جایز و معتبر می دانید؟ عابد رضايي : ببینید بسیاری از همین نیروها که عموماً جناح راست اپوزیسیون را تشکیل میدهند خود دارای یک بینش مذهبی هستند صرفاً برای ایجاد یک دگر گونی برای حق آزاد رابطه جنسی فقط حقوق بشری بودن کافی نیست یعنی باید گفت کسانی که خود را حقوق بشری و پیرو سیاست های سازمان ملل و سازمان های مطیع میدانند به خاطر خاصیت همین سازمان و ارگان ها از فرهنگ همان طور که میدانیم یک تعریف نسبيتی دارند همانگونه که حجاب و داشتن دین برای کودک را در جامعه بنا به تعاریف عقب مانده خود امری طبیعی جلوه میدهند به همان صورت هم جنسگرایی را که نظام سرمایه داخلی امری غیر طبیعی جلوه داده و فقط در مصاف با جمهوری اسلامی و از دست ندادن پایگاه مبارزانی ( که در واقع ندارند ) در میان هم جنسگرایان به عنوان مخالفین این نظام سکوت پیشه میکنند به عبارت دیگر ضرب المثل هم خر را میخواهند هم خرما بیانگر این واقعیت است .
جهانگير شيرازي : جایگاه مبارزات همجنسگرایان در جبهه ی تلاش و مبارزه برای دمکراسی، حقوق بشر و آزادی های فردی و اجتماعی را چگونه می بینید؟
عابد رضايي : به نظر من جایگاه مبارزات هم جنسگرایان نه برای حقوق بشر بنا به تعریف بالا و آزادی های فردی بلکه در گره خوردن با دیگر جنبش های رادیکال اجتماعی برای احیای حقوق انسانی تمام جامعه تحقق پیدا خواهد کرد تاریخاً معلوم شده دموکراسی تعریف نسبی دارد در دوران باستان دموکراسی دادن قدرت برای عمل کرد آزاد برده داران بود و امروز برای سرمایه داری بر علیه طبقه کارگر، سپس شعار خواست دموکراسی برای جامعه، را به عنوان نیروی پیشرو به جامعه معرفی نخواهد کرد و این هم از لحاظ تاکتیک و هم تئوریکی اشتباه محض و راست روی یک جنبش با خواست های رادیکال است چرا که دموکراسی آزادی عمل عده ای خاص بر روی جامعه بود و هست
دموکراسی آزادی اقلیت قدرتمند است نه آزادی جامعه همانطور که دموکراسی اسلامی و نوع امریکایی و تاریخی آن بیانگر این مسئله است هم جنسگرایان امروز به غیر از متحد شدن با نیروها و جنبش های زنده اجتماعی که خواهان تحولات اساسی در پایه فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سیاست هستند راه برون رفت دیگر از این وضعیت ندارند و امروز سوسیالیسم بیانگر همه این اهداف انسانی جامعه است وگرنه نسبت به مبارزه سلطنت طلب، مشروطه خواه، مجاهد و چپ سنتی خلق گرای ایران که وصل به دامن اسلام و ارتجاع هستند توهمی وجود ندارد
جهانگير شيرازي : آیا بغیر از وبلاگ نویسی و انتشار مجلات کدام شکل فعالیت را برای فعالان حقوق همجنسگرایان عملی می دانید که میتواند تاثیر مثبتی بر جامعه بگذارد؟ فکر میکنی که همجنسگرایان چگونه و از چه راهی می بایست تاثیرگذاری فعالیت های خود را دامن بزنند؟
عابد رضايي : همانطور که گفتم باید با انسانی ترین و مدرن ترین جنبش ها در راه مبارزه پیوند عمیق داشته باشند همانطور که کارگر خواهان لغو کار مزدی و بردگی انسان ها و جنبش آزادی زن خواهان رابطه جنسی آزاد و دانشجویان به عنوان طلایه داران راه مبارزه بر علیه این سنن عقب مانده و آزادي ، برابري جامعه از جمله آگاه سازی اجتماع از هم جنسگرایان به عنوان مسائلی که هر همجنسگرا خود در جامعه با این امر دست به گریبان است و این جنبش ها خود به خود از حقوق انسانی هم جنسگرایان حمایت میکنند آنها هم باید چنین مسیری را پیشه کنند
جهانگير شيرازي : آیا فکر می کنی که زبان و ادبیاتی که در نوشته های همجنسگرایان بکار گرفته می شوند قادرند با ذهن مخاطبان خودشان و همینطور جامعه ارتباط مثبت و تاثیر گذار برقرار کنند؟
عابد رضايي : هم جنسگرایان چون تا کنون جبه ي منسجمی نداشتند چنین سؤالی کمی پیچیده است ولی اصولاً ادبیاتی که برای تبلیغ و ترویج استفاده میشود بنا به مخاطبانی که پیشروتر هستند و افراد عادی جامعه متفاوت است برای کسی که پیشروتر است مسائل تئوریک حرفه اي مهم تر است تا کسی که هیچ شناخت پایه ای ندارد.
جهانگير شيرازي : شما چه راهی را برای اصلاح فرهنگ جنسی جامعه و غلبه بر هموفوبیا پیشنهاد می کنید؟عابد رضايي : جامعه ایران به خاطر سیستم سرمایه داری مذهبی که بر آن حاکم است و مذهب ابزار تکمیل کننده دستگاه سرمايه ایران محسوب میگردد سنن قدیمی که در مغز استخوان مردم ریشه دوانده چاره ای جز انقلاب کارگری و سوسیالیستي را برای ما باقی نگذاشته کیست که نداند وضع جامعه ایران با امید به جریانات رفرمیستی درست نمیشود مگر با صبر ایوب کیست که نداند این نظام با همه پرسی و در یک روز آفتابی پا پس نخواهد کشید راه بر اندازی این نظام با تمام ماهیت آن انقلاب ریشه ای در تمام سطوح جامعه است راهی جز مبارزه قهر آمیزا نقلابی باقی نمانده این اسا س مبارزه برای دنیای دیگر و نو در دنیای سرمایه داری است.
جهانگير شيرازي : آیا امکان این را می بینید که روزی جمهوری اسلامی از همجنسگرایی جرم زدایی کند و حقوق همجنسگرایان را برسمیت بشناسد یا چنین امکانی را منتفی می دانید وفکر می کنید که تنها راه دست یابی همجنسگرایان به حقوق اشان همانا کمک به کنار زدن جمهوری اسلامی است؟
عابد رضايي : شما تصور کنید روزی را که آخوند ها در کافی شاپ های حوزه ی علمیه با دوست دختر های بی حجاب خود مشغول تفریح هستند و این چنین نظام اسلامی ای چقدر مسخره خواهد بود روزی که حوزه علمیه این چنین شد جمهوری اسلامی از هم جنسگرایی جرم زدایی خواهد کرد این نظام کمترین تعرض به حریم اسلام را ارتداد و حکم اعدام برای آن صادر میکند ماهیت جمهوری اسلامی به همين چیزها بند است و اگر این قوانین نباشد جمهوری اسلامی در کار نخواهد بود.
جهانگير شيرازي : برای روز 17 ماه مه (28 اردیبهشت که روز جهانی مقابله با هموفوبیا است چه برنامه ای برای خود در نظر گرفته اید که بتواند بشکلی به روشنگری در باره حقوق همجنسگرایان کمک کند؟
عابد رضايي : ما باید آهنگ آماده میکردیم که پیش تر گفتیم به دلیل مشکلات مالی نشد ولی در اولین فرصت قول این کار را میدهم .
جهانگير شيرازي : حرف و پیام شما به افراد دچار هموفوبیا ؟
حرف و پیام شما برای همجنسگرایان و حامیان آنها ؟
عابد رضايي : دنیای دیگر ممکن است بر خلاف دیدگاه سرمایه داری تاریخ نشان داده که انسان قدرت تغییر دارد ما میتوانیم یک زندگی انسانی را برای دنیا تضمین کنیم و تنها راه مبارزه بر علیه و ضع و نظام موجود و ایجاد یک جامعه آزاد و برابر برای شهروندان جامعه انسانی است.
هرگز زانو نخواهيم زد حتي اگر آسمان از قد ما كوتاهتر باشد
با درود هاي انساني
عابد رضايي